Via het menu Extra - Documenten & Bestanden - Documentsjablonen is het mogelijk om documentsjablonen te beheren. Voor heel wat documenten bestaan er standaardsjablonen die eenvoudig overgenomen kunnen worden. Zo wensen heel wat academies die sjablonen dan te personaliseren.
In dit artikel wordt uitgelegd hoe je een afbeelding (zoals een logo of ingescande handtekening van de directie) kunt toevoegen aan bijvoorbeeld een leerbewijs of een fiscaal attest.
Afbeelding uploaden
Vooraleer je de afbeelding kunt gebruiken in je sjabloon, moet je ze eerst geüpload hebben bij de bestanden.
Zorg dat de afbeelding niet te groot is, 20 tot 40 kb is voldoende. Het logo of handtekening maakt immers maar een klein deel uit van het document. (Overweeg eventueel om een kleine en grote versie van het logo te uploaden bij de bestanden.)
Een te grote afbeelding zal onnodig de pdf verzwaren. Wat snel oploopt als je een dergelijk document in bulk wil genereren. Met als gevolg dat het langer duurt om ze te genereren en de kans dat je een timeout krijgt.
Documentsjabloon aanpassen
Wanneer je een documentsjabloon hebt aangemaakt, kun je ze beginnen bewerken. Op het tabblad commando's voeg je een commando 'Eigen afbeelding' toe.
Hoewel de neiging bestaat om het commando op de juiste plaats tussen de andere commando's te zetten, heeft dit weinig nut. Door het opgeven van de X- en Y-positie komt de afbeelding sowieso op de juiste plaats terecht. Het is beter om dit commando redelijk bovenaan (in de eerste drie) de pagina toe te voegen.
Voor de fiscale attesten kun je volgende parameters gebruiken als aanzet voor het plaatsen voor de handtekening:
- Voorzijde: X = 20, Y = 170, breedte = 60
- Achterzijde: X = 20, Y = 245, breedte = 60
Opmerking voor de leerbewijzen
De handtekening van de directeur moet manueel door de directeur op het document worden geplaatst! Dit mag niet als een afbeelding mee afgedrukt worden, want dan is het document niet rechtsgeldig.