Eenmaal je bent aangemeld, moet je de tweefactorverificatie doorlopen door een tijdsgebonden reeks van zes cijfers in te geven. Die code kun je via twee manieren bekomen: met een verificatieapp of via mail.

 

Bij het ingeven van de code, krijg je ook de mogelijkheid om de huidige browser te vertrouwen.


Verificatieapp

Je klikt deze optie aan en krijgt een pop-up waar je de code kunt ingeven. Die code haal je uit de app op je smartphone of tablet of browser-plugin op je computer. Is de code correct, sluit het venster.


Meer over het activeren van deze functie vind je in volgend artikel: Tweestapsverificatie met verificatieapp activeren


Mail

Je klikt deze optie aan en krijgt een pop-up waar je de code kunt ingeven. Zodra het pop-up venster opent, vertrekt bij DKO3 een mail naar jouw mailadres met daarin een nieuwe code. Onder ideale omstandigheden komt deze binnen enkele seconden toe (zoals bij gmail) maar kan ook ettelijke minuten onderweg zijn (zoals bij scarlet). Als het te lang duurt om de mail te krijgen, kun je altijd een nieuwe mail aanvragen.

Je geeft de code in op het scherm (of kopiëren en plakken). Is de code correct, sluit het venster.

 

Deze methode staat actief voor elke gebruiker en raden we aan om als reserve te gebruiken, wanneer je uitzonderlijk niet in de mogelijkheid bent om via een verificatieapp aan te melden.


Browser vertrouwen



Als je vaak op hetzelfde toestel en browser aanmeldt, kun je ervoor kiezen om deze browser te vertrouwen. Dit zorgt ervoor dat gedurende 30 dagen de tweefactorverificatie wordt uitgeschakeld. Doe dit nooit op publieke computers!



Mocht je vergeten zijn dit vinkje aan te duiden na het invullen van de code, krijg je nogmaals de mogelijkheid om dit in te stellen.

 

Wil je zien welke browsers momenteel vertrouwd zijn, ga je naar mijn profiel tabblad voorkeuren.


Lees verder: Schoolkeuze